A TheVR csapatát valószínűleg keveseknek kell bemutatnunk: még ha nem is vagy tech-fanatikus, és magasról teszel a legújabb kütyükre és videójáték megjelenésekre, akkor is hallhattál Fábián István, alias VR Pisti és Komzsik János, alias VR Jani szeretnivaló duójáról. A két debreceni videós még 2013-ban indította el első közös csatornáját, és nem is kellett sok nekik ahhoz, hogy az ország egyik legismertebb és legnagyobb eléréssel rendelkező online tartalomgyártóivá váljanak.

Külön nagy szó, hogy mindezt előremutató, hauloktól és napi rutin videóktól mentes, szórakoztató, mégis informatív és naprakész kontent szolgáltatásával érték el. A palettájukon egyaránt helyet kap reggeli beszélgetős műsor, élvezhetjük a gameplay videóikat, emellett másik csatornájukon, a TheVR Tech-en első kézből értesülhetünk a legújabb technológiákról és frissen megjelent eszközökről.

Örömünkre szolgál, hogy Az év legjobb gaming csatornája-és Az év legjobb tech csatornája díjjal is elismert, a Forbes által az ország egyik legmeghatározóbb médiájaként jelölt, az összesítve közel másfél millió feliratkozóval rendelkező TheVR a Footshop csapatát erősíti, ennek apropóján el is csíptük a srácokat egy rövid beszélgetésre.

A street fashion iránt is érdeklődő Pistit és Janit a divat és a gaming összefonódásáról, egyik kedvenc brandjükről, a Yeezy-ről, a tipikus gamer-sztereotípiák megváltozásáról és a mesterséges intelligenciáról is kérdeztük. Interjú.

Ha választani kellene, mi lenne a kedvenc ruhátok ésvagy cipőtök, amit a Footshopból szereztetek be?

Jani: Egy kicsit basic, de a kedvenc ruhadarabom a John Elliott Escobar Sweatpants melegítő. A kedvenc cipőm pedig az Y-3 Kaiwa Knit – White, bár ritkán van rajtam, mert nagyon vigyázok rá.

Pisti: Ruhából egyértelműen a Rick Owens Jason Hoodie, azóta se találtam hasonlót ami annyira tetszett. Cipőből, bár van kényelmesebb, meg menőbb is, de a Reebok Alien Stomper U.S.C.M. még mindig nagy kedvencem.

Legutóbbi cop az üzletből?

Jani: adidas Yeezy Boost 350 V2 Carbon.

Pisti: Szintén a Yeezy 350 V2 Carbon.

Három kedvenc brand a Footshop kínálatából?

Jani: Y-3, mert menő. RIPNDIP, mert vicces. Yeezy, mert kényelmes.

Pisti: Stüssy, HUF, Rick Owens.

Mit tartotok pozitív-és mit negatív jelenségnek a divatvilágon belül?

Jani: A divatban számomra mindig is az volt a legkiemelkedőbb dolog, hogy mindenki meg tudja találni a számára megfelelő stílust, ami kifejezi, hogy milyen ember is lehet az illető. Egy kis odafigyeléssel már azzal feldobhatjuk a napunkat, hogy hogyan öltözködünk. Negatív jelenségnek magát a hype-kultúrát tudnám felhozni, amire gyakorlatilag egy egész iparág épül. Értem a lényegét, de mégis elszomorít, hogy mik lesznek “hype” dolgok egyik pillanatról a másikra, és hogy mennyi pénzt adnak ezekért az emberek.

Pisti: Őszintén? A pazarlást! Persze mindenki máshogy áll hozzá, de a legtöbben elmennek és összevásárolnak mindenféle fast fashion terméket, amikből a következő évben lesz egy nagy halom össze nem illő ruha, amit többet úgysem vesznek fel. Szerintem sokkal okosabb néhány komolyabb minőségű szettet összerakni, amelyek jól működnek együtt és tartós, menő cuccok, amiket nem dobál csak úgy ki az ember. Ennek több értelmét látom, még akkor is, ha elsőre drágának tűnik.

Külföldön a gamer szcéna is elkezdett összefonódni a streetwearrel és a high fashionnel, az egyik legszemléletesebb példa erre a Fortnite-sztár, Ninja adidas kollaborációja és a Gucci társulása számos e-sportolóval. Szerintetek itthon milyen a kapcsolat a divat és a gamer közösség közt?

Jani: Szerintem itthon még nagyon gyerekcipőben jár ez a dolog. Először magát a gaminget kellene jobban elfogadtatni az emberekkel, de úgy gondolom ahogy telik az idő, szépen lassan kiöregszik az a generáció, akik még együtt tolták a Super Mario-t a gyerekkel (pont a mi szüleink), akik már jóval fogékonyabbak a játékokra. Úgyhogy néhány év múlva ez már nem is lesz kérdés. Ettől függetlenül nem mondanánk most nemet egy hasonló kooperációra egy nagyobb márkával. (nevet)

Pisti: Ez a téma engem mindig meglep. Sokszor esem abba a hibába, hogy azt gondolom le vagyunk maradva a nyugattól, pedig a gamingben sok esetben egyáltalán nem. Éppen ezért szerintem simán működne egy kollab itthon is. Mondjuk biztosan nem egy komolyabb sneaker szintjén, de egy póló vagy pulcsi simán születhetne.

Úgy tudom, mindketten nagy Yeezy-rajongók vagytok. Melyik a kedvenc sziluettetek és mi fogott meg titeket a márkában?

Jani: Kinézetre a 350 V2 Carbon tetszik a legjobban, ami most a legújabb szerzeményünk. Kényelemre viszont a Yeezy 380 verhetetlen. Ebből egy Mist CW-m van, imádom. Nagyon érdekes ez a dolog, de nem maga a márka fogott meg engem, hanem a cipők kinézete, mivel mindig is tetszett a knit dizájn. Az, hogy még kényelmesek is a cipők, csak ráadás. Annyira hozzá lehet szokni, hogy a Yeezy után szinte az összes cipő kényelmetlen lesz. Néha még hóesésben is elgondolkodom rajta, hogy felveszem. (nevet)

Pisti: Az elborult formák és színek, különösen a 380. Tudom, hogy rengetegen konkrétan iszonyodnak tőle, de nekem az egyik kedvencem a 380 Blue Oat, pont amiatt, hogy annyira beteg. Szerintem az egyik legelborultabb sziluett, egyben az egyik legkényelmesebb sneaker, ami valaha a lábamon volt. Attól függetlenül, hogy már mainstreamebbek, mint régen, van egy egyediségük, egy azonnal felismerhető irányvonal, ami nekem nagyon bejött.

És Kanye Westről, a márka atyjáról hogy vélekedtek? Szerintetek érdemes elválasztani a kész művet annak alkotójától?

Jani: Fogós kérdés. Megmondom őszintén, hogy Kanye West zenéje nagyon messze áll tőlem. A különböző botrányairól hallottam, de azokon felül is úgy gondolom, hogy egy zseniről beszélünk, mind üzletileg, mind a vízióit tekintve.  Én maximálisan elválasztom a Yeezy márkát tőle ilyen szempontból. Tudom, hogy Kanye Westhez fűződik a dolog, de mikor meglátok egy Yeezy-t, nem ő jut eszembe.

Pisti: Annak idején bejöttek a zenéi, szerintem a Watch the Throne album volt az utolsó, ami nagyon tetszett tőle, meg persze képben voltam azzal is, amit a divatban alkotott. Szerintem előremutató volt és nagyon bátor, a zenében és a divatban komoly változásokat hozott és sokakat inspirált is, különösen azok közül akik vele dolgoztak. Ezt szerintem senki sem tagadja. Persze mostanában vannak megnyilvánulásai és politikai szerepvállalásai. Ezekkel sokakat megosztott, de szerintem ez az őrült zseni-effektus, én legalábbis annak tartom. Rettentő furcsán látja a dolgokat, ami bizonyos témákban bizarr módon, másokban pedig zseniálisan hat. Érdemes megnézi vele a Joe Rogan podcastet, az egy igazi hullámvasút.

A virtuális térben „éltek” és dolgoztok, mennyire nézitek kritikus szemmel a technológia változásait és a mesterséges intelligencia előretörését?

Jani: Mindig igyekszem a technológiai újdonságokkal lépést tartani. Ez szerintem nálunk alapvető elvárás, hiszen ezzel foglalkozunk nap mint nap. Mindig örömmel tölt el, ha újdonságot, vagy merész próbálkozást látok gyártóktól, hiszen ezek lendítik előre a fejlődést. A mesterséges intelligencia kutatásokat is szoktam követni, ez is egy nagyon érdekes téma, meglepő, hogy mennyire szerteágazó. Sokan félnek a témától, és – bár még nagyon nem tart ott ez a technológia – van is mitől tartani a jövőben. Ha valóban sikerül létrehozni, amit a sci-fi filmekben láthattunk, és úgy fog működni, mint ahogy azt gondoljuk, akkor sosem lesz már ugyanaz a világ, mint azelőtt, röviden mindent meg fog változtatni.

Pisti: Én egy kicsit maradibb vagyok ahhoz képest, hogy ebben élek. Alapvetően nagyon élvezem a technológia fejlődését és komolyan gondolom, hogy konkrétan már most olyan futurisztikus világban élünk, amelyet csak elképzelni mertünk sok évvel ezelőtt. Elképesztő látni, hogy milyen merész irányba halad a fejlődés az űrutazás, az egészségügy, a kommunikáció vagy a közlekedés területén. Vannak dolgok, amiket viszont nehezen viselek. Az automatizáció egy ilyen példa. Vannak területek, ahol nem tartom jónak ezt az irányt. Vannak dolgok az életben, amelyeket sosem helyettesíthet a technológia, ilyen az emberi kreativitás, a művészet vagy az ítélőképesség például. Ezért nem örülök, amikor mesterséges intelligencia vág videót, alkot képeket, ír dalokat, vagy mondjuk vezet helyetted. De én már csak ilyen vagyok.

Sokáig az volt a vízió a gamerekről, hogy fürdetlenül, chipset majszolva, a két hete le sem cserélt pizsamájukban ülnek otthon, teljes elszigeteltségben. Mennyire tud beszippantani bennünket a videójáték és a technológia az életünk kárára, és mennyit változott a gamerek megítélése az évek során?

Jani: Ez a vízió sajnos szerintem még mindig sok emberben él. Tegyük hozzá, hogy bizonyos szinten igazuk is lehet, és ezzel választ is adok a kérdés egyik részére. Vannak olyan emberek, akik hajlamosak túlzásokba esni, és valóban függővé válnak. Viszont úgy gondolom, hogy ez bármivel kapcsolatban elmondható. Az ember alapvetően hajlamos túltolni dolgokat, és ezalól a gaming sem kivétel. Pontosan ezért támogatom azokat a kezdeményezéseket, hogy legyenek olyan intézmények/oktatások/programok, ahol arra tanítják meg a fiatalokat, akik érdeklődnek például az esport iránt, hogy hogyan játszanak szervezetten és hogyan osszák be az idejüket. 

Pisti: Szerintem a megítélés nagyon sokat változott. Alapvetően ehhez rengeteget hozzátett a streamer-és az e-sport közösség. Persze vannak olyanok, akikben ez a kép él még mindig, de az alapvélemény megváltozott.
Ebben sok tudatos megmozdulás is szerepet játszott, például az e-sport csapatoknál bevezettek kötelező edzéseket, a csapatokhoz rendesen jár fodrász, odafigyelnek rájuk, hogy szándékosan megváltoztassák a gamerekről kialakult sztereotípiát. Ez már sok-sok éve megy, és meg is lett az eredménye. Egészen más ma egy gamer, mint a ’90-es években.

Mi az, ami megfog benneteket egy márkában? Úgy tűnik, a kínálatból erősen húztok a prémium darabok felé (lásd: a már említett Y-3 és Rick Owens). 

Jani: Engem valahogy sosem érdekeltek a márkák. Mindig azt néztem, hogy hogy néz ki az adott termék, mennyire illik hozzám, illetve, hogy milyen a minősége. Az, hogy sok Y-3 cuccban láttok engem az azért van, mert nagyon bejön ez a darkosabb, techwear irány, illetve 99%-ban fekete ruháim vannak, és a Y-3 fő vonala még mindig a fekete-fehér.

Pisti: Na igen, ez mindig egy megosztó kérdés. Sokan gondolnák, hogy az ára, mert ami nagyon drága, az nagyon jó. Persze nem erről van szó. Engem az fog meg a „prémiumban”, hogy sokkal bátrabb, mint egy nagy mennyiségben gyártott cucc, és olyan merész szabásokkal dolgozik ami sokszor azonnal megtetszik. Addig nem érted, hogy egy sima fekete hoodie miért áll másképpen, mint egy átlagos helyen kapható modell, amíg meg nem fogod és rá nem jössz, hogy az anyaghasználat és a szabás rengeteget számít.

Mivel ti techhel foglalkoztok, a divatból is azokat a cuccokat választjátok, amik funkcionálisak és praktikusak? Érdekel benneteket például a Jani által hivatkozott techwear, aminek pont ezek a sajátosságai? 

Jani: Én maximálisan odafigyelek erre. Nagyon ritka az, hogy megveszek valamit, amit nem fogok tudni úgy hordani vagy használni, ahogy szeretném. 

Pisti: Vannak olyan cuccok ahol igen, a techwear darabok is tetszenek. Nekem konkrétan a kabát az, aminek minél praktikusabbnak kell lennie, mert rengeteg dolgot hordok magamnál, és télen nem szeretek táskát viselni.

Mennyire volt hangsúlyos a sport és a mozgás az életetekben és a gamerkedés után mennyire változott meg ez nálatok? Illetve ha már sport, mit gondoltok arról, hogy sok e-sportolóra már teljes értékű élsportolóként tekintenek?

Jani: Nekem sajnos sosem volt hangsúlyos a mozgás és sport az életemben, szóval ilyen szinten nem változott meg az életem mióta ebben dolgozunk. Hogy őszinte legyek, sokszor elhatároztam magamban az elmúlt pár évben, hogy most már itt az ideje elkezdeni valamit csinálni, mert nem túl egészséges, hogy ennyit ülünk egész nap. Az, hogy az e-sportolókra élsportolóként tekintünk, szerintem teljesen normális. A legjobb e-sportolóknak nagyon durva mentális kihívásoknak kell megfelelniük. Különösen örülök annak, hogy Magyarországon is kezd kialakulni ennek a hogyanja. Bár még nagyon messze vagyunk az igazságtól, talán pár éven belül ezt is sokkal komolyabban vehetjük, mint most.

Pisti: Gondolom nem meglepő, ha azt mondom sosem volt középpontban a sport az életemben. Sajnos az életem most pont olyan fázisában tart, hogy tényleg semmire nem tudok időt szakítani, de ezen szeretnék majd változtatni. Az e-sportolókkal kapcsolatban nézőpont kérdése, hogy mit tekintünk sportnak. Az én meglátásom az, hogy ha sport az, amikor meg akarjuk tudni, hogy ki vagy kik a legjobbak valamiben, amit csak egy maroknyi ember tud olyan magas szinten csinálni, ami a legtöbb ember számára szinte lehetetlen, akkor az e-sport is sport és egy valós jelenség.

Tudtok olyan példát mondani a technológia és a divat összefonódására, ami különösen tetszett nektek? A Balmain márka például virtuális showroomot csinált, a Maison Margiela futurisztikus bemutatókat tart, a Balenciaga pedig nemrég jelentette be, hogy saját videójátékot készít.

Jani: Talán egy picit klisés lesz a válasz, de továbbra is a Nike Adapt technológia az egyik legmenőbb ilyen dolog szerintem, amit sajnos még nem próbáltam élőben, de nagyon kíváncsi lennék rá.

Pisti: Nekem nagyon tetszik, hogy nyitnak a technológia felé, az egyértelmű kedvencem a Nike Adapt széria, remélem sok hasonlót fogunk még látni a sneakerek körében, mert nekem nagyon tetszik ez az irány. Ezen kívül szerintem a kiterjesztett valóság és a virtuális valóság élmények nagyon jól állnak a divatbemutatókon, én mindig örülök amikor ilyeneket látok.

Végezetül: a napokban jelent meg a sapkákat, zoknikat, pulcsikat és pólókat magába foglaló friss merch kollekciótok, kérlek meséljetek róla pár szót.

Jani: Sajnos nem sok időnk marad a saját merch shopunkra a sok-sok tartalom mellett. Több mint 2 éve nem frissítettük a termékeket átfogóan, nagyjából fél évente volt 1-1 új termék, úgyhogy nagyon itt volt az ideje egy nagyobb „dropnak”. Nyáron debütált a „Stealth Camo” baseball sapkánk, ami az egész kollekció alapját adta. Nagyon bejött nekünk ez a csupa fekete dizájn, úgyhogy rástartoltunk erre a vonalra néhány hónapja. Kísérleteztünk többféle nyomattal is. Nem volt egyszerű dolga a gyártó cégünknek, ugyanis nem egy sima szitázást/nyomtatást szerettünk volna, hanem egy olyan mintát, ami ki is domborodik a termékekből. Végül sikerült találnunk egy megoldást ami kellőképpen strapabíró és megfelel az elvárásainknak, így született meg a Stealth Camo szett, ami pontosan azt a mentalitást foglalja magában, amit mi is sokszor mondunk – a kevesebb néha több. Úgy néz ki, hogy ezzel most nagyon betaláltunk a közönségünknek, mert gyakorlatilag 1-2 óra alatt elfogyott az induló készlet. Mondhatjuk, hogy tűz lett. (nevet)