Az ezredforduló elején Angliában megkezdődött a kulturális forradalom. A Garage már meghaladta a zenitjét, és egy új mozgalom haladt előre. A klubok tele voltak energiával, amely lassan rave-ként manifesztálódott. A drága ruhák kevésbé voltak fontosak a hosszú éjszakákon a klubokban, és hamarosan kényelmes cipők és zsákos nadrágok váltották fel őket. És így született a grime, amelyet néha punk 2.0-nak is neveznek.
A sarokból a figyelem középpontjáig
Ha időhöz szeretnénk kötni a grime kezdetét, 2003. július 21-e lenne, amikor Dizzee Rascal kiadta debütáló albumát, a Boy in da Corner-t. A zenei műfaj úttörő mivolta mellett az album újabb üzenetet is közvetít – legendás borítóján keresztül.
A háromszínű borító alkotás tökéletesen jellemzi az első négy szót, amelyet Dizzee több, mint 20 évvel ezelőtt mondott a lemezen: Én csak itt ülök. A track-ből áradó apátia bizonyos értelemben megegyezik a lemez borítójával. Míg az amerikai rapperek imidzse a luxus klubokban hordott designer ruhákon alapult, a sarokban ülő fiú ehelyett melegítőt, kapucnis pulcsit és egy pár Nike Air Max BW-t választott. És ez lett London hivatalos egyenruhája.
Mi is szabhatná jobban személyre a londoni utcákat, mint a mindennapi ruházat. A Grime tükrözte a londoni alsó közép- és társadalmi osztályainak mindennapi életét. A high fashion iránti negatív elfogultságot megerősíti a JME és a grime egy másik úttörője, Skepta is, a That’s Not Me című dalban:
Yeah, I used to wear Gucci. I put it all in the bin cause that’s not me.
Skepta
Az hogy, hogy azóta Skepta már kiszedte a Gucci-ját a kukából, egy másik sztori. De a grime még mindig fejlődik, és hiba lenne, ha csak melegítőkre és pulóverekre korlátoznánk őket.
Az Air Max monopoly
A grime MC-k sneaker game-je gyakran változó, de ha egy állandó modellt kellene választani, az a Nike Air Max lenne. Az évezred első évtizedében a 90-es évek OG-modelljei nagy kedvencek voltak. Néhányuknak még saját szleng neve is van. Például a grime közösség az Air Max 95-öt szigorúan „110” -nek nevezi, mely egy utalás az árra fontban kifejezve. AJ Tracey mondta: „Air Max is grime”, ezzel rövidre zárva a témával kapcsolatos vitákat.
Air Max is grime.
AJ TRACEY
Grime signature modellek
A signature grime modellek listáját, amely globális márkák és grime MC-k közti globális együttműködéseken alapul, Skepta uralja, akinek négy együttműködése volt a Nike-val, és a 97, 97/BW, Deluxe és Shox TL sziluettek variációit készítette el De nem Skepta volt az első.
Amikor Dizzee Rascal kiadta negyedik albumát, a Tongue and Cheek-et 2009-ben, ő és Ben Drury elkészítette a Nike Air Max 90 különleges színállását. Ha van egy kis spórolt pénzed, a colorway körülbelül 4000 dollárba kerül. Első pillantásra a cipő nem túl feltünő, de a részletek teszik drágakővé.
Személy szerint nekem kifejezetten tetszik a Dizzee label logója, a Dirtee Stank Records, amely a cipő talpán található. Maga Dizzee is ugyanígy érez: “Szeretem a logó grafikáját az alján. A nagy légy hivatalossá teszi. Valójában senki sem látja az alját, de ez egy olyan apró érintés, amelyet egy sneaker pimp értékel.”
Grime sneakerek a Footshop-ban
A grime bizonyítja, hogy a divat és a trendek alulról kezdődnek. Az olvasás után pedig itt az ideje a zenehallgatásnak. És miközben hallgatod, olvasd el néhány cikkünket is – például az űrkutatási technológiákról az adidas cipőkben vagy az Asics 2019-es boomjáról.
- Lángoljon a nyár - 10. 5. 2023
- On Feet: A hét legjobb sneakereit a New Balance uralja - 4. 5. 2023
- Top 11: A legjobb sneakerek 2023 tavaszára - 21. 3. 2023