Lehet, nem ismerjük egymást, de van valami ami közös bennünk – a sneakerek és streetwear iránti szenvedély. Gondolkodtál már azon, hogy honnan ered a streetwear és miért vált ekkora jelenséggé az utóbbi években? Azért írtam meg ezt a cikket, hogy megválaszoljam ezeket a kérdéseket a streetwearről és mindenről, ami körülveszi. Merüljünk is el benne!

MI A STREETWEAR?

A streetwearnek nincs pontos definíciója. Bobby Hundreds “Built to fail” című dokumentumfilmjében megpróbált ezen változtatni, de csak arra jött rá, hogy a streetwear mindenki számára mást jelent. Szóval cikket írni arról, hogy mit jelent a streetwear, nehezebb volt, mint amilyennek látszott, de nem adtam fel.

Általános értelemben véve a streetwear meghatározása nagyon egyszerű – divatos és kényelmes ruházat: Pólók, melegítőnadrágok, kapucnis pulcsik, sapkák és sneakerek. Számomra ez a meghatározás nem teljes, ha figyelembe vesszük azt a több milliárd dolláros piacot, ami a graffitiben, a hip-hopban, a gördeszkázásban és a szörfözésben gyökerezik. A kultúra a 70-es évek óta folyamatosan fejlődik, így nem lenne helyénvaló, ha a streetwear-t csupán a kényelmes és divatos cuccokra korlátoznánk.

A STREETWEAR RÖVID TÖRTÉNETE

Mint említettem, a streetwear a gördeszkás, szörfös, graffiti és hip-hop közösségekből született, így eleinte más divatstílusok kevésbé bonyolult megfelelőjének tartották – mi lehet egyszerűbb, mint felvenni egy pólót, egy pulcsit és egy pár sneakert? Persze mindannyian tudjuk, hogy ha jól kombinálod, még a hétköznapi darabok is ragyogóan néznek ki. Amellett, hogy kényelmes, a legtöbben úgy tekintünk az utcai viseletre, mint egy eszközre, amivel kifejezhetjük látásmódunkat, véleményünket vagy egyszerűen csak azt, ahogyan éppen érezzük magunkat. Éppen ezért alapították márkát olyan emberek, mint James Jebbia vagy Shawn Stussy, a Supreme és a Stüssy megálmodói – hogy kifejezzék magukat és alkossanak valamit a közösségek számára, amikben éltek. Shawn Stüssyt sokan a streetwear úttörőjeként tartják számon, mert sikerült a szörfözés, a művészet és a hip-hop iránti szenvedélyét saját márkájában úgy ötvöznie, hogy az New Yorkban és Japánban, majd fokozatosan az egész világon is nagy hullámokat keltett.

De maga a megállapítás is hiányos – egyesek (például Jeff Staple, a Staple design alapítója) New Yorkot tekintik a streetwear szülőhelyének: a hip-hop otthona New York utcáin van. A világ más részein, például Japánban olyan alkotók, mint Hiroshi Fujiwara, Nigo, nagy hatású DJ-k és tervezők segítették a streetwear elterjedését olyan nevekkel, mint a Bathing Ape, a fragment design és a Teriyaki Boyz nevű hip-hop alakulat, hogy csak néhány példát említsünk.

Nem sokkal később a streetwear a világ nagyvárosaiban releváns kulturális mozgalommá vált, a ma alapvetőnek tekintett márkák megalapulásával, zenészek, sportolók és sok más egyéb fontos ember közbenjárásával. Nyilvánvaló, hogy a streetwear nem magától jött létre, de mint minden kultúrának, ennek is megvan a maga története. Mondhatnánk, hogy a streetwear a megfelelő időben volt a megfelelő helyen, hogy mindenhol valaki más volt a felelős azért, hogy elterjedt az adott helyen, ezért mindenkinek számára mást jelent. De egy dolog közös – az emberek a streetwearrel fejezték ki, hogy kik ők és mit gondolnak. Így szinte lehetetlen pontosan meghatározni, hogy ki is a streetwear megteremtője. Egy egész könyvet lehetne írni a streetwear eredetéről, de nem akarlak halálra untatni, ezért inkább nézzünk meg néhány olyan márkát, melyek a streetwear legendák csarnokába tartoznak.

A LEGJOBB STREETWEAR MÁRKÁK

Először azt hittem, hogy ez lesz a cikk megírásának legkönnyebb része, viszont épp ellenkezőleg – mindenkinek van egy szubjektív listája a kedvenc márkáiról. Lehet, hogy valaki inkább a hip-hop és a deszkázás fúzióját látja bennük, míg egy egyesek a kosárlabdázáshoz kötik és így tovább. A Hypebeast magazin szerint az amerikaiak kedvenc streetwear márkái a Supreme, Nike, Off-White, adidas, BAPE, Stüssy, Palace, Carhartt WIP és Vetements. Merem állítani, hogy itt, Európában is hasonlóan nézne ki a felsorolás.

A történet szempontjából fontos megemlíteni azokat a márkákat is, melyek nem kerültek fel erre az egy listára – The Hundreds, Undefeated, Patta, Staple, HUF vagy Alife. Ezek többsége mintás pólókkal kezdte, a hírnévhez vezető útjukat az arculatuk, a származásuk és az diktálta, hogy miként tudták eladni a termékeiket. Jerry Lorenzo, a Fear of God márka alapítója például azt mondja, hogy az ő munkája azért streetwear, mert ő maga építette fel az alapoktól kezdve, szó szerint az utcáról, egyedül tanulta meg a dolgokat, a márka nem tartozik egy divatház alá sem és nincsenek nagy befektetői. Külön fejezetet lehetne írni a streetwear és a luxusmárkák fokozatos fúziójáról, és az összes egetrengető kollaborációról köztük – néhány friss példa lenne a Supreme x Louis Vuitton, Air Jordan 1 x Dior, adidas x Prada és The North Face x Gucci kollabok. De erről majd máskor.

JAPÁN STREETWEAR

Olvastam egy cikket, miszerint a japán steetwear meghódította a világot, viszont szerintem mindig is jelen volt, csak egyre inkább előtérbe kerül. Ebben sokat segítettek a jelentős kollaborációk (Nike x AMBUSH, Nike x Undefeated, Vans Vault x Wacko Maria or adidas Originals x atmos), Yohji Yamamoto márkája az Y-3, és a párizsi divathetek. A japán streetwear a 80-as és 90-es években ment kereszül nagyléptékű fejlődésen, köszönhetően a már említett Hiroshi Fujiwarának és Nigónak – de nem ők voltak az egyetlenek, akik a japán streetwear-t formálták. A 80-as években a japán fiatalok elkezdtek szembeszállni a japán tradicionalista társadalommal – a szigorú szabályok és a konzervatív gondolkodás berendezkedésével. Talán már számodra is nyilvánvaló, hogy ez a lázadás nyomot hagyott a divatban – ez esetben a streetwearben.

Az egész Tokióban, a kis Urahara negyedben kezdődött, ahová sok fiatal költözött konzervatív családjuktól. Nem kellett sok idő hogy elkezdjen kialakulni a kreatívok közössége, akik folytatták Fujiwara és Nigo munkáját. Olyan márkákat felvonultató kis butikok jelentek meg, mint az Undercover, a Wtaps és a Neighborhood.

A japán steetwear a nyugati kultúrából inspirálódott, a helyi tervezők nemcsak az ihleteiken osztoztak, hanem a fejlődésükben is segítették egymást. De ami igazán fellendítette ezeket a japán márkákat és ami miatt az egész világ beléjük szeretett, az a részletekre való odafigyelés, a minőségi, kézzel történő gyártás, a nem mindennapi anyagok és az eredeti, egyszerű de mégis kivételesen jól illeszkedő szabások – első pillantásra fel lehetett ismerni, ha egy darab Japánból származik. A japán márkák így értek el globális sikert, így ha valaki azt mondja, hogy ez csupán az olyan márkákkal való együttműködéseknek köszönhető, mint a Supreme vagy a Nike, az csak féligazságot terjeszt.

STREETWEAR OUTFIT INSPIRÁCIÓ

Szerintem egyetérthetünk abban, hogy órákig lehetne beszélni a streetwearről, mindent beletömni egyetlen cikkbe nem igazán reális – éppen ezért próbáltam kiválasztani a legfontosabb dolgokat. Ha már eljutottál idáig, csatoltam néhány képet a streetwear outfitekről, hogy felpezsdítsem a nyers infókat. Persze nem szabad elfeledkezni a pulcsikról és a annadrágokról sem. Nem ígérem, hogy pont ezeket a Footshopnál is megtalálod, de hogy valami nagyon hasonlót igen, az biztos.

Mi a streetwear?

Tág értelemben, a streetwear az egyszerre divatos és kényelmes ruhákat jelenti. A legtöbb embernek oversized pólók, melegítőnadrágok, kapucnis pulcsik és sapkák jutnak róla eszébe. De nincs pontos meghatározás. Kifejtve jóval közelebb kerülhetünk a megfejtéshez, ezért ajánlom, hogy olvasd el az egész cikket.

Mik a legjobb streetwear márkák?

A Hypebeast magazin szerint: Nike, adidas, Yeezy, Supreme, Patta és Palace.

Mi a japán streetwear?

A japán utcai ruházat a legmagasabb minőségben, eredeti szabással és a részletekre való odafigyeléssel készül. Ha szeretnéd megtudni, miért érdemes odafigyelned a japán streetwearre, olvasd el a cikket.