A Footshopnál Nőnapon minden nőre gondolunk, különösen azokra, akik a sneakerek és a divat világát gazdagítják – olvasd el cikkünket, hogy új ismereteket szerezz hat streetwear ikonról, akiket (néha) még a Footshopban is megtalálhatsz.

Különböző felmérések szerint az önmagukat sneakerheadnek valló emberek 90%-a férfi. Viszont ha megnézzük a különböző legendás sneakerek alkotóinak összetételét, az arány hasonlóan alakul – viszont a helyzet változik, és mi támogatjuk ezt a változást.

Íme hat nő, egyedi történetekkel, most röviden bemutatjuk, hogyan vésték be nevüket be a streetwear hírességek csarnokába.

Yoon Anh

Yoon Anh fotó: Veronique Hyland / Elle

Yoon Dél-Koreában született, de apja munkája miatt gyakran költözött, ez végül a 80-as években egészen Seattle-ig vezette őt. Középiskola után a bostoni egyetemen kezdett grafikusként tanulni, ahol templomban találkozott későbbi férjével, a japán rapper Verballal. Néhány évvel később, 2002-ben megalapították az Ambush Design Company-t. Yoon eleinte Verbal albumborítóit tervezte, de végül eljutott legnagyobb szenvedélyéhez, az ékszerekhez – annak ellenére, hogy ehhez egyáltalán nem volt képzettsége, akárcsak a ruhatervezéshez sem.

Nemcsak az ékszerei, hanem az AMBUSH kreatív irányvonala is kezdett egyre inkább teret nyerni a zene és a divat világában. Számos mellékprojekt mellett Yoon három évet töltött a Billionaire Boys Club PR-csapatának élén, együttműködött a BAPE-el, a Reebokkal és a Nike-val, valamint megnyitotta fő üzletét Tokióban. 2018-ban Yoon-t Kim Jones a Dior Homme ékszertervezőjének nevezte ki.

Ha mindig is kíváncsi voltál, ki volt az a nő A$AP Rocky L$D klipjében, nos, most már tudod.

Nincs hátterünk az ékszerkészítésben, így csak megálmodjuk a dolgokat, amiket viselni akarunk, amiknek helye van a világban szerintünk, tudod?

Yoon Anh

Stella McCartney

Stella McCartney fotó: Mary McCartney

Szuper-híres családba születni nem lehet egyszerű, ezt Stella McCartney, a legendás Beatle, Paul McCartney lánya valószínűleg tanúsíthatja. A divathoz való hozzájárulásáért a Brit Birodalom Érdemrendjének birtokosa is. Már fiatal korától kezdve közel állt hozzá a divat, első kabátját tizenhárom évesen tervezte. Három évvel később gyakornoki állást kapott Christian Lacroix tervezőnél. Egész életében fontosnak tartotta termékei fenntarthatóságát, valamint a környezetvédelmet.

Az elmúlt két évtizedben Stella McCartney munkássága szorosan kötődött az adidashoz, amit valószínűleg már te is tudsz, ha követed kollekciókat a Footshopban. Az együttműködés 2004-ben kezdődött, amikor egy teljes sport- és ready-to-wear ruha- és sneakerkollekciót tervezett az adidas égisze alatt. De saját márkáján is dolgozik – büszkélkedhet azzal, hogy ő a Chloé kreatív igazgatója, és ő tervezte a 2012-es olimpiára a Brit mezeket is.

Mindenki tehet egyszerű lépéseket, hogy változást hozzon a világba, még a legapróbb dolgok is számítanak.

Stella McCartney

Vivienne Westwood

Vivenne Westwood fotó: Robin Laurance

Vivienne Westwood tette mainstreamé a punkot – igen, lehet ez egy elég tág kifejezés, de a jelenleg 80 éves tervező kétségtelenül jelen volt a londoni punk kialakulásakor, mind vizuális, mind zenei szempontból. Karrierje kezdetén attól félt, hogy nem tud áttörést elérni a divatiparban a sajátos megközelítésével, ezért lett tanárnő egy általános iskolában. Szerencsére a dolgok idővel más irányt vettek.

A 70-es években Vivienne a londoni King’s Roadon található kultikus SEX butik számára készített kollekciókat. Az akkori partnere az üzlet tulajdonosa, Malcolm McLaren volt, aki később a legendás punkzenekar, a Sex Pistols alapítója lett. Ez a zenekar volt a punk és a művészi önkifejezés szótári példája, amit Vivienne Westwood is bemutatott kollekcióiban.

Minden a punkkal kezdődött – a korszak kifejező és egyben sokkoló tervei az évek során Vivienne munkásságának alapját képezték – ő tervezte a londoni King’s College egyenruháit, Margaret Thatcher ruháit és Richard Branson Virgin Galactic egyenruháit.

Vásárolj kevesebbet. Válassz jól. A tartósság legyen az első. Minőség, nem mennyiség. Mindenki túl sok ruhát vásárol.

Vivenne Westwood

Rei Kawakubo

Rei Kawakubo fotó: Eiichiro Sakata

Bár Rei Kawakubo számtalan projekten dolgozott az évek során, a legfontosabb márkáját már biztosan ismered. Bár manapság Rei neve rengeteg divat-tankönyvben szerepel, amikben leginkább az innovációval hozzák összefüggésbe, eredetileg művészeti és irodalmi tanulmányokat folytatott. Amikor azonban meghallotta a divat hívó szavát, úgy döntött, hogy sodródik az árral – sokak szerint a filozófiaórák voltak azok, amelyek a legnagyobb hatással voltak későbbi munkáira.

1969-ben, Tokióban Rei Kawakubo megalapította a ma már világhírű Comme des Garçons. divatcéget. Ruháiban azt szerette volna elérni, hogy lazának, kényelmesnek és – ahogy a név szó szerint jelenti – „mint a fiúk” érezzük magunkat. Férjével együtt Kawakubo áll a nagy tekintélyű Dover Street Market üzletlánc mögött is, ahol már közel 20 éve megtalálható a high fashion és a streetwear fúziója – természetesen a Comme des Garçons ruháival együtt.

Ahhoz, hogy valami gyönyörű legyen, nem kell szépnek is lennie.

Rei Kawakubo

Aleali May

Aleali May / Courtesy Photo

A közösségi média tele van influencerekkel – néha nagyon nehéz lehet összerakni, valójában hogyan is törtek utat a hírnév felé. De Aleali May esetében – aki divatbloggerként kezdte, biztosan nem ez a helyzet. Az outfitek megalkotásához és stylingjához való hozzáállása nem sokáig maradt észrevétlen, és hamarosan saját hálózatot épített a zene, a divat és minden más kapcsolódó területen, olyan emberek számára tervezett eventeket, mint Don C, Kendrick Lamar, Lil Yachty vagy Virgil Abloh és RSVP Gallery-je.

Aleali már fiatal korától kezdve gyűjtötte a Jordaneket – nem a trend hullámait akarta meglovagolni, csupán a márka iránti vonzalmát. A kapcsolódó kultúra frontembereinek való munka a Jordannel való egyre közelebbi kapcsolatig vezetett, majd 2017-ben Aleali hivatalosan is kiadta első sneakerét a márkával és Vashtie Kola után ő lett a második nő, akinek ez összejött. A Jordannel közös munkája azonban nem ért véget az AJ1 Satin Shadow színváltozattal – tavaly már ötödik alkalommal működött együtt a márkával, amikor kiadta az AJ 14 Low „Fortune” modellt. Egy bloggertől a Jordanek királynőjéig? Nem rossz, mi?

Régen egy dolog számított, hogy van-e Jordaned vagy nincs. Ezért szereztem az első munkámat 16 évesen.

Aleali May

Chitose Abe

Chitose Abe

Ha a név nem cseng ismerősen, akkor is megígérhetem, hogy ha egy kicsit is követed a sneakereket, akkor biztosan ismered a munkásságát. Az iskolában Chitose Abe volt az, akit mindenki trendteremtőnek nevezett. Édesanyja varrónő volt és mivel vidéken nőtt fel, Chitose-t lenyűgözte a tokiói divat és kultúra. Édesanyjával sokféle ruhát készített, ami nem maradt észrevétlen az iskolában sem, ahol osztálytársai gyakran utánozták stílusát. Az avantgárd és a kísérletezés iránti szenvedélye egészen Rei Kawakubo Comme des Garçons márkájához vezette. A CDG-nélelért sikerek után Chitose idővel összeállt a japán divat egy másik legendájával, Junya Watanabéval, aki akkoriban alapította saját márkáját.

A 90-es évek végén megszületett Chitose lánya, Toko. Két évig visszavonult a divatszakmától, hogy teljes mértékben az anyai feladatokra koncentrálhasson – de persze az idővel elkezdett hiányozni neki és 1999-ben Sacai néven megalapította saját márkáját. A nappalijából indulva a márka fokozatosan terjeszkedett az egész világon. Tokióban zászlóshajó üzletet nyitott és ruházati és sneakermárkákkal való kollabokat halmozott fel, a többi már történelem – a The North Face, a Fragment Design és a Nike egyik legnevesebb, kritikusok által is elismert sneaker-sorozata, hogy csak néhányat említsünk.

Bármilyen elvont is egy ruhadarab, a végén mindig ugyanaz a kérdés merül fel bennem: „felvenném-e ezt?”. Ha a válasz nem, akkor visszatérek a kiindulóponthoz.

Chitose Abe

Az idei nemzetközi nőnap alkalmából bemutattunk néhány nőt, akik a streetwear és az azt körülvevő kultúra élharcosai. Olvasd el cikkünket a Footshop első három női munkatársáról.

Wholesome ig