Tokió nyüzsgő utcáin, ahol a divat virágzik és az egyéniséget ünneplik, egy név beírta magát a streetwear történetének vibráló szövevényébe: Nigo. Az 1970-ben Tamaoki Nagao néven született Nigo útja a Popeye magazin által inspirált divatrajongóból az ikonikus A Bathing Ape (Bape) alapítójává és a Kenzo főtervezőjévé vált, története nem kevesebb, mint legendás. Merüljünk el Nigo életének, karrierjének és az általa a világra szabadított kulturális jelenségnek a színes történetében.

Korai időszak és inspiráció

Nigo divat iránti rajongása a 80-as években bontakozott ki, amikor felfedezte az 50-es évek Americana stílusát Japánban. A 18 éves korában Tokióba költözött, hogy a Bunka Fashion College szerkesztői szakán tanuljon, és ezzel kezdetét vette az útja. Az olyan magazinok, mint a Takarajima és az olyan ízlésformálók, mint Hiroshi Fujiwara eklektikus ízlése hatására kezdett kialakulni Nigo egyedi látásmódja. A Takarajima magazin Last Orgy című, divatnak szentelt rovata volt ugyanis, amelyet nem más írt, mint maga Hiroshi Fujiwara. (Hiroshiról többet találsz régebbi blogunkban itt)

Popeye magazine

Popeye Magazine és a Last Orgy 2

Nigo a Popeye Magazine írójaként és stylistjaként lépett be a divatvilágba, ahol a Last Orgy 2 nevű rovatot vezette, amely Fujiwara munkássága előtt tisztelgett. Ez idő alatt alakult ki a kapcsolata Jun Takahashival és Hiroshi Fujiwarával, ami megalapozta jövőbeli vállalkozásait.

Nigo & Jun Takahashi for Last Orgy 2

A „Nigo” név eredete

Amikor a fiatal Tamaoki Nagao belépett a divat világába, Takarajima és a Popeye magazinból merített inspirációt, Jun Takahashi bemutatta őt példaképének, Hiroshi Fujiwarának. Ahogy a 2 kreatív kapcsolata egyre szorosabbá vált, a körülöttük lévő emberek elkezdték észrevenni, hogy hasonlítanak egymásra. Ezért Tamaoki a „Nigo” becenevet kapta, ami azt jelenti, hogy a második. Nigo méltósággal fogadta a becenevet, mivel Hiroshi-t tekintette az első számúnak.

Nigo & HiroshiFujiwara

Nowhere Store

1993-ban Nigo és Jun Takahashi merész lépésre szánta el magát, és megnyitották első közös üzleti vállalkozásukat, a Nowhere üzletet Uraharában, a rejtett Harajukuként is ismert városhrészben. Az üzlet egyik felében Takahashi Undercover márkáját mutatták be, míg a másik felében Nigo gondosan összeállított választékát, köztük olyan ikonikus darabokat, mint az adidas Superstar. Ez az együttműködés azonban kihívásokkal szembesült, mivel Nigo választékának nehezen talált piacot.

Nowhere store – Nigo & Jun Takahashi

A Bathing Ape születése

A majmok bolygója film ihlette Nigo-t, aki SK8THING grafikus tervezővel közösen hozta létre az A Bathing Ape-t. Maga a név egy népszerű japán idiómára utal: „Egy fürdőző majom langyos vízben”, amely a társadalomban való túlzásokba esést írja le. A márka kezdeti éveit a pólók gyártása jellemezte, melyeket egy egyedi marketingstratégiával terjesztettek – a felét eladták, a másik felét pedig barátaiknak adták, exkluzív hype-ot teremtve a márka körül.

Nigo

Kultusz és globális elismerés

A Bathing Ape jelentős teret nyert, és kulturális jelenséggé vált Harajukuban. A 90-es évek közepén a haradzsukui fiatalok egyik fele majomfejet viselt, a másik fele pedig hatalmas sorban állt, hogy megkapja a sajátját. Az olyan nagy márkákkal és művészekkel való együttműködések, mint a Pepsi és a Futura, a Bape-t a globális színpadra repítették. A 90-es évek végére a Bape hat üzletet nyitott Japán-szerte, megszilárdítva ezzel státuszát az utcai ruházkodás területén.

Lil Wayne in Bape shark hoodie

A Bape fejlődése és kollaborációk

Nigo tovább feszegette a határokat a Bape Sta-val, amely a Nike Air Force 1 egyedi változata. A Swoosh-t egy csillag és egy villám-csóva váltotta fel. Az „Air”-t „Bape”-re és „Ape”-ra cserélték. Később Nigo olyan befolyásos művészekkel való kollabokat zsebelt be, mint Kanye West és Kaws, így a sneakereit gyűjtői tárgyakká emelte, és olyan trendeket hozott létre, melyek a jövőben uralni fogják az iparágat.

Bape x Kanye West 2006

A márka ikonikussá vált majomfejes logója és színes kapucnis pulóverei révén is. A meredekebb árfekvés megmutatta, hogy a streetwear darabokat luxuscikknek is lehet tekinteni. Ez volt az egyik első olyan pillanat, amikor a streetwear beszivárgott a high fashion kifutókra, amit ma már oly sokszor látunk, de akkoriban nem volt megszokott.

Bape store NYC

Pharrell és a BBC Icecream

Az amerikai kultúra és az Ametora élethosszig tartó inspirációként szolgál Nigo számára. 2000 elején Pharrell Williams nagy rajongója lett. Ekkoriban kapott egyedi ékszereket Jacob „The Jeweler”-től, ugyanattól a személytől, aki Pharrell egyedi darabjait készítette. Mivel Nigo ugyanazokat a darabokat kérte, amiket Pharrell is kapott, Jacob úgy döntött, hogy bemutatja őket egymásnak – ez a streetwear történetének egyik legkreatívabb együttműködésének kezdetéhez vezetett.

BBC ice cream custome jewelry2005

Amikor Pharrell Tokióba látogatott, hogy együtt lógjon Nigóval és az SK8thinggel, megemlítette, hogy szívesen létrehozná saját márkáját, ami 2003-ban a BBC/Icecream megalapításához vezetett. A márka a Bape-től merített komoly inspirációt, és a harsány nyomatok és élénk színek hullámát meglovagolva hamarosan az iparág csúcsára jutott.

BBC store opening2004

Merészkedés a luxus felé

2005-ben Nigo a Bape első üzletének megnyitásával a New York-i Sohóban prezentálta a streetwear és a high-fashion ötvözetét. Az üzlet bemutatta, hogy a streetwear üzletek magas színvonalú élményt nyújthatnak – ahol minden darabot művészeti alkotásként mutattak be.

Jóval azelőtt, hogy Virgil Abloh kezdeményezte volna a Nigo és a Louis Vuitton közötti együttműködést, vagy mielőtt a Kenzo felvette volna Nigót kreatív igazgatónak. A tervező kapcsolata a LV-al már virágzott, amikor 2004-ben Pharrell-lel együtt Marc Jacobs meghívta őt egy szemüveg kollekció megalkotására. A „Millionaire” névre keresztelt napszemüveg akkoriban az egyik legkeresettebb szemüveg lett. A napszemüveg annyira ikonikus volt, hogy Virgil úgy döntött, hogy 2019-ben az LV számára készített első kollekciójával tiszteleg a Nigo előtt egy új iteráció – 1.1. Millionaire napszemüveg – kiadásával.

LV 1.1. milionaire sunglases

Távozás a Bape-től és a Human Made elindítása

Hihetetlenül sikeres 17 év után az A Bathing Ape kezdte elveszíteni lendületét, és pénzügyi nehézségekkel nézett szembe. Ekkor Nigo úgy döntött, hogy lemond a vezetői szerepről, és eladta a Bape részvények 90%-át a hongkongi székhelyű I.T. Company Ltd. kereskedőnek 2,8 millió dollárért.

A történet azonban még korántsem ért véget. Senki sem maradhat örökké fiatal, és előbb-utóbb az ember felnő a színes kapucnis pulóverek és merész nyomatok tervezéséből. Ugyanez történt Nigóval is. Ahogy a tervező érettebb lett, és a stílusa is változott, egyre inkább a felnőtt darabok érdekelték, melyeknél a kézművességen van a fő hangsúly. Ez a változás eredményezte a Human Made elindítását – Nigo kreatív útjának egy újabb fejezetét. A márkanevet a majom emberré válása ihlette.

Nigo & Pharrell for Human Made

Az Uniqlo UT vonalának felemelése kreatív szemlélettel

A Bape-korszak után Nigo és befolyása az Uniqlo UT-ra is kiterjedt, ahol ő lett az első kreatív igazgató. Az első Uniqlo UT pólók, amelyeket Nigo dobott piacra, egy új pólómodellt vezettek be, amit „The New Model T”-nek neveztek el, és számos Star Wars, Line Friends, Peanuts és egyéb kollaborációt tartalmaztak. „Ez a vállalat globális elérhetőségéről szólt – mondta Nigo. Nigo kihasználta befolyását, hogy ikonikus művészeket vonjon be az Uniqlo UQ részlegével való együttműködésre. Néhány név közé tartozik Jun Takahashi és Pharrell. Az Uniqlo legnagyobb együttműködése aztán Kaws-al jött létre. Az egyedülálló kollabok még egyszer hangsúlyozták a művészek kreatív szemléletét, és az Uniqlo-t a ma ismert globális szintre emelték.

Uniqlo UT x Kaws

Együttműködés a Louis Vuittonnal és a Kenzóval

Ahogy Nigo folytatta kreatív útját, összebarátkozott Virgil Abloh-val, akivel szoros munkakapcsolatot alakított ki. Ez vezetett egy újabb együttműködéshez Nigo és a Louis Vuitton között. A 2019-ben bejelentett együttműködés 2 kollekcióból állt, ahol Nigo kölcsönözte a luxusház kreatív irányát.

Human Made x Luis Vuiton

A japán tervező olyan motívumok használatával tette érezhetővé jelenlétét, mint a kacsák, szívek és tigrisek, amik gyakran szerepelnek a Human Made kínálatában, miközben a brit Savile Row és a mod korszak előtt tisztelgett a folyamat során. Az LV ikonikus Damier- és monogram-nyomatainak újragondolása is szerepelt a farmerdarabokon és bőrárukon megjelenő csöpögő panelezésen keresztül, amelyet nem lehetett nem összekapcsolni Nigo korábbi, a BBC ICECREAM-mel folytatott munkájával.

Miután évtizedekig alakította a modern luxust, olyan vállalkozásain keresztül, mint a Bape, a BBC ICECREAM és a Human Made, Nigót 2021. szeptember 20-án bejelentették a francia luxus divatház, a Kenzo új művészeti igazgatójaként.

Nigo for Kenzo

Nigo az Instagramján jelentette be az új kinevezést, mondván, hogy A Kenzo san kézműves szellemének átörökítése egy új KENZO megteremtéséhez 30 éves karrierjének legnagyobb kihívása, de a csapattal együtt ennek kívánja magát szentelni.

Nigo útja a feltörekvő divatújságíróból a streetwear és a luxusdivat úttörőjévé vált, ami a látnoki képességeit bizonyítja. Kreativitásával, együttműködéseivel és vezetői szerepeivel továbbra is formálja az iparágat, Nigo ma is olyan befolyásos személyiség, akinek hatása a modern divatra mélyreható és örökké tartó.

A Footshopnál nagyon izgatottak vagyunk, hogy Nigo legjelentősebb streetwear alkotását kínálhatjuk: A Bathing Ape. Az ikonikus cápás pulóverek, majomfejes pólók és Bape Sta sneakerek hamarosan elérhetőek lesznek a Footshopnál. Maradj velünk.

Ráadás: Nézd meg Nigo hihetetlen popkulturális gyűjteményét.