Tokió nyüzsgő utcáin, ahol a divat virágzik és az egyéniséget ünneplik, egy név beírta magát a streetwear történetének vibráló szövevényébe: Nigo. Az 1970-ben Tamaoki Nagao néven született Nigo útja a Popeye magazin által inspirált divatrajongóból az ikonikus A Bathing Ape (Bape) alapítójává és a Kenzo főtervezőjévé vált, története nem kevesebb, mint legendás. Merüljünk el Nigo életének, karrierjének és az általa a világra szabadított kulturális jelenségnek a színes történetében.
Korai időszak és inspiráció
Nigo divat iránti rajongása a 80-as években bontakozott ki, amikor felfedezte az 50-es évek Americana stílusát Japánban. A 18 éves korában Tokióba költözött, hogy a Bunka Fashion College szerkesztői szakán tanuljon, és ezzel kezdetét vette az útja. Az olyan magazinok, mint a Takarajima és az olyan ízlésformálók, mint Hiroshi Fujiwara eklektikus ízlése hatására kezdett kialakulni Nigo egyedi látásmódja. A Takarajima magazin Last Orgy című, divatnak szentelt rovata volt ugyanis, amelyet nem más írt, mint maga Hiroshi Fujiwara. (Hiroshiról többet találsz régebbi blogunkban itt)
Popeye Magazine és a Last Orgy 2
Nigo a Popeye Magazine írójaként és stylistjaként lépett be a divatvilágba, ahol a Last Orgy 2 nevű rovatot vezette, amely Fujiwara munkássága előtt tisztelgett. Ez idő alatt alakult ki a kapcsolata Jun Takahashival és Hiroshi Fujiwarával, ami megalapozta jövőbeli vállalkozásait.
A „Nigo” név eredete
Amikor a fiatal Tamaoki Nagao belépett a divat világába, Takarajima és a Popeye magazinból merített inspirációt, Jun Takahashi bemutatta őt példaképének, Hiroshi Fujiwarának. Ahogy a 2 kreatív kapcsolata egyre szorosabbá vált, a körülöttük lévő emberek elkezdték észrevenni, hogy hasonlítanak egymásra. Ezért Tamaoki a „Nigo” becenevet kapta, ami azt jelenti, hogy a második. Nigo méltósággal fogadta a becenevet, mivel Hiroshi-t tekintette az első számúnak.
Nowhere Store
1993-ban Nigo és Jun Takahashi merész lépésre szánta el magát, és megnyitották első közös üzleti vállalkozásukat, a Nowhere üzletet Uraharában, a rejtett Harajukuként is ismert városhrészben. Az üzlet egyik felében Takahashi Undercover márkáját mutatták be, míg a másik felében Nigo gondosan összeállított választékát, köztük olyan ikonikus darabokat, mint az adidas Superstar. Ez az együttműködés azonban kihívásokkal szembesült, mivel Nigo választékának nehezen talált piacot.
A Bathing Ape születése
A majmok bolygója film ihlette Nigo-t, aki SK8THING grafikus tervezővel közösen hozta létre az A Bathing Ape-t. Maga a név egy népszerű japán idiómára utal: „Egy fürdőző majom langyos vízben”, amely a társadalomban való túlzásokba esést írja le. A márka kezdeti éveit a pólók gyártása jellemezte, melyeket egy egyedi marketingstratégiával terjesztettek – a felét eladták, a másik felét pedig barátaiknak adták, exkluzív hype-ot teremtve a márka körül.
Kultusz és globális elismerés
A Bathing Ape jelentős teret nyert, és kulturális jelenséggé vált Harajukuban. A 90-es évek közepén a haradzsukui fiatalok egyik fele majomfejet viselt, a másik fele pedig hatalmas sorban állt, hogy megkapja a sajátját. Az olyan nagy márkákkal és művészekkel való együttműködések, mint a Pepsi és a Futura, a Bape-t a globális színpadra repítették. A 90-es évek végére a Bape hat üzletet nyitott Japán-szerte, megszilárdítva ezzel státuszát az utcai ruházkodás területén.
A Bape fejlődése és kollaborációk
Nigo tovább feszegette a határokat a Bape Sta-val, amely a Nike Air Force 1 egyedi változata. A Swoosh-t egy csillag és egy villám-csóva váltotta fel. Az „Air”-t „Bape”-re és „Ape”-ra cserélték. Később Nigo olyan befolyásos művészekkel való kollabokat zsebelt be, mint Kanye West és Kaws, így a sneakereit gyűjtői tárgyakká emelte, és olyan trendeket hozott létre, melyek a jövőben uralni fogják az iparágat.
A márka ikonikussá vált majomfejes logója és színes kapucnis pulóverei révén is. A meredekebb árfekvés megmutatta, hogy a streetwear darabokat luxuscikknek is lehet tekinteni. Ez volt az egyik első olyan pillanat, amikor a streetwear beszivárgott a high fashion kifutókra, amit ma már oly sokszor látunk, de akkoriban nem volt megszokott.
Pharrell és a BBC Icecream
Az amerikai kultúra és az Ametora élethosszig tartó inspirációként szolgál Nigo számára. 2000 elején Pharrell Williams nagy rajongója lett. Ekkoriban kapott egyedi ékszereket Jacob „The Jeweler”-től, ugyanattól a személytől, aki Pharrell egyedi darabjait készítette. Mivel Nigo ugyanazokat a darabokat kérte, amiket Pharrell is kapott, Jacob úgy döntött, hogy bemutatja őket egymásnak – ez a streetwear történetének egyik legkreatívabb együttműködésének kezdetéhez vezetett.
Amikor Pharrell Tokióba látogatott, hogy együtt lógjon Nigóval és az SK8thinggel, megemlítette, hogy szívesen létrehozná saját márkáját, ami 2003-ban a BBC/Icecream megalapításához vezetett. A márka a Bape-től merített komoly inspirációt, és a harsány nyomatok és élénk színek hullámát meglovagolva hamarosan az iparág csúcsára jutott.
Merészkedés a luxus felé
2005-ben Nigo a Bape első üzletének megnyitásával a New York-i Sohóban prezentálta a streetwear és a high-fashion ötvözetét. Az üzlet bemutatta, hogy a streetwear üzletek magas színvonalú élményt nyújthatnak – ahol minden darabot művészeti alkotásként mutattak be.
Jóval azelőtt, hogy Virgil Abloh kezdeményezte volna a Nigo és a Louis Vuitton közötti együttműködést, vagy mielőtt a Kenzo felvette volna Nigót kreatív igazgatónak. A tervező kapcsolata a LV-al már virágzott, amikor 2004-ben Pharrell-lel együtt Marc Jacobs meghívta őt egy szemüveg kollekció megalkotására. A „Millionaire” névre keresztelt napszemüveg akkoriban az egyik legkeresettebb szemüveg lett. A napszemüveg annyira ikonikus volt, hogy Virgil úgy döntött, hogy 2019-ben az LV számára készített első kollekciójával tiszteleg a Nigo előtt egy új iteráció – 1.1. Millionaire napszemüveg – kiadásával.
Távozás a Bape-től és a Human Made elindítása
Hihetetlenül sikeres 17 év után az A Bathing Ape kezdte elveszíteni lendületét, és pénzügyi nehézségekkel nézett szembe. Ekkor Nigo úgy döntött, hogy lemond a vezetői szerepről, és eladta a Bape részvények 90%-át a hongkongi székhelyű I.T. Company Ltd. kereskedőnek 2,8 millió dollárért.
A történet azonban még korántsem ért véget. Senki sem maradhat örökké fiatal, és előbb-utóbb az ember felnő a színes kapucnis pulóverek és merész nyomatok tervezéséből. Ugyanez történt Nigóval is. Ahogy a tervező érettebb lett, és a stílusa is változott, egyre inkább a felnőtt darabok érdekelték, melyeknél a kézművességen van a fő hangsúly. Ez a változás eredményezte a Human Made elindítását – Nigo kreatív útjának egy újabb fejezetét. A márkanevet a majom emberré válása ihlette.
Az Uniqlo UT vonalának felemelése kreatív szemlélettel
A Bape-korszak után Nigo és befolyása az Uniqlo UT-ra is kiterjedt, ahol ő lett az első kreatív igazgató. Az első Uniqlo UT pólók, amelyeket Nigo dobott piacra, egy új pólómodellt vezettek be, amit „The New Model T”-nek neveztek el, és számos Star Wars, Line Friends, Peanuts és egyéb kollaborációt tartalmaztak. „Ez a vállalat globális elérhetőségéről szólt – mondta Nigo. Nigo kihasználta befolyását, hogy ikonikus művészeket vonjon be az Uniqlo UQ részlegével való együttműködésre. Néhány név közé tartozik Jun Takahashi és Pharrell. Az Uniqlo legnagyobb együttműködése aztán Kaws-al jött létre. Az egyedülálló kollabok még egyszer hangsúlyozták a művészek kreatív szemléletét, és az Uniqlo-t a ma ismert globális szintre emelték.
Együttműködés a Louis Vuittonnal és a Kenzóval
Ahogy Nigo folytatta kreatív útját, összebarátkozott Virgil Abloh-val, akivel szoros munkakapcsolatot alakított ki. Ez vezetett egy újabb együttműködéshez Nigo és a Louis Vuitton között. A 2019-ben bejelentett együttműködés 2 kollekcióból állt, ahol Nigo kölcsönözte a luxusház kreatív irányát.
A japán tervező olyan motívumok használatával tette érezhetővé jelenlétét, mint a kacsák, szívek és tigrisek, amik gyakran szerepelnek a Human Made kínálatában, miközben a brit Savile Row és a mod korszak előtt tisztelgett a folyamat során. Az LV ikonikus Damier- és monogram-nyomatainak újragondolása is szerepelt a farmerdarabokon és bőrárukon megjelenő csöpögő panelezésen keresztül, amelyet nem lehetett nem összekapcsolni Nigo korábbi, a BBC ICECREAM-mel folytatott munkájával.
Miután évtizedekig alakította a modern luxust, olyan vállalkozásain keresztül, mint a Bape, a BBC ICECREAM és a Human Made, Nigót 2021. szeptember 20-án bejelentették a francia luxus divatház, a Kenzo új művészeti igazgatójaként.
Nigo az Instagramján jelentette be az új kinevezést, mondván, hogy A Kenzo san kézműves szellemének átörökítése egy új KENZO megteremtéséhez 30 éves karrierjének legnagyobb kihívása, de a csapattal együtt ennek kívánja magát szentelni.
Nigo útja a feltörekvő divatújságíróból a streetwear és a luxusdivat úttörőjévé vált, ami a látnoki képességeit bizonyítja. Kreativitásával, együttműködéseivel és vezetői szerepeivel továbbra is formálja az iparágat, Nigo ma is olyan befolyásos személyiség, akinek hatása a modern divatra mélyreható és örökké tartó.
A Footshopnál nagyon izgatottak vagyunk, hogy Nigo legjelentősebb streetwear alkotását kínálhatjuk: A Bathing Ape. Az ikonikus cápás pulóverek, majomfejes pólók és Bape Sta sneakerek hamarosan elérhetőek lesznek a Footshopnál. Maradj velünk.
Ráadás: Nézd meg Nigo hihetetlen popkulturális gyűjteményét.