Az Apple régóta az egyik legtöbbet érő cég a piacon – ezt az előkelő helyet legfőképpen elektronikai termékeinek köszönheti, csakhogy volt egy, sokak által talán nem is ismert korai korszak, amikor a vállalat nem csak számítógépeket, hanem ruhákat, és különféle lifestyle termékeket árult, ezzel megvetve a lábát a divat és a céges merchandise lassan, de biztosan épülő világában. A következőkben erre az előremutató és izgalmas időszakra vetünk egy pillantást.

Kezdésképp fontos kiemelni az Apple stílus-és merch-felelősét, John Sculley-t, aki egyebek mellett szerepet játszott abban, hogy Steve Jobsot egy időre eltávolítsák saját cégéből. A történet pikantériája, hogy Sculley-t, a korábbi Pepsi vezetőt maga Jobs hozta az Apple-höz. A terv szerint John lett az új CEO, aki Steve-vel, az akkori elnökkel karöltve együtt vezette a vállalatot. Jobs reszortja a szoftver fejlesztése és egyengetése volt, míg Sculley minden más, marketinget érintő kérdést (ideértve a ruházatot is) kezelt, a Pepsinél szerzett tapasztalatokra alapozva. Volt is miből meríteni, tekintve, hogy a kólagyártónál már olyan nagyívű kampányokat vitt sikerre, mint a Pepsi Generation, ezzel lifestyle brandként is legitimmé téve az üdítőmárkát.

Sculley érkezése előtt egyébként az Apple már kísérletezett a merch terén, 1982-ben például piacra dobták az “Apple Gift Catalog”-ot, ami egy nagy csomag kiegészítő volt, a híres almás logóval mindenütt.

A csúcspont 1986-ban jött el, egy évvel Jobs kirúgása után, amikor is az Apple megjelentette a „The Apple Collection” nevezetű kollekcióját. A „The Apple Collection” mindent tartalmazott, amit csak elképzelhetünk, ruhadaraboktól kezdve söröskorsón, gyerekjátékokon és csokoládén át napszemüvegekig, kollaborációban a Ray-Bannel. Az elkövetkezendő időszakban több hasonló kollekció került kiadásra, ám már egyikük sem tudott elérni akkora sikert, mint az utóbb említett ikonikus drop, mely az olyan márkák kiegészítő-centrikus dropjainak előképeként is értelmezhető, mint a téglát, akváriumot, vagy Mortal Kombat játékgépet áruló Supreme.

Az Apple a ’90-es évek elején állt le a komplett kollekciók gyártásával, amik annak ellenére, hogy nem fogytak vészesen rosszul, nem érték el a kívánt célt. Ezen kudarchoz adódott hozzá még néhány elbaltázott döntés, ami Sculley lemondásához vezetett 1993-ban. Az irány jó volt, az ötletek viszont hiányoztak, és több nehézséggel is szembe kellett néznie a cégnek már ekkor, az ezt követő évekről nem is beszélve – jól példázza ezt a tény, hogy a vállalat Jobs 1997-es visszatérése előtt majdnem csődbe ment.

Az Apple merch egyébként nem ment ki a divatból, sőt, épp ellenkezőleg: az Instagram virtuális vintage turkálóiban rendszeresen bukkanhatunk régi, aranyat érő darabokat a Sculley-érából. Akárhogy is nézzük tehát, sok száz lelkes archív fashion rajongónak hála a cég hagyatéka nem csak a zsebünkben, hanem a ruhásszekrényünkben is tovább élhet.

Az Apple 1986-os kollekcióját bemutató katalógus itt szemlézhető teljes valójában.

Szerkesztette, fordította és átdolgozta: Kersner Máté