Létezik egy, az újrafelhasználásra épülő, Valery nevű márka, melyet David Nikolov, egy cseh fiatal alapított, mindössze 17 éves korában. David most már idősebb, és egy ideje már divatot tanul Prostějov városában, ahová saját elmondása szerint teljesen véletlenül sodorta az élet. A feltörekvő tervező munkájának szerves részét képezi a környezettudatosság, a fenntarthatóság és az újrafelhasználás, éppen ezért tökéletes alanynak bizonyult a Footshop nemrégiben elindult, Upcycling-tematikát követő projektjéhez.

David kollekcióit eddig két alkalommal vehette szemügyre a nagyközönség, egyszer a Brnóban tartott, idei Fashion Designer Show-n, másszor pedig a Skeddával közös társulása során.

„Számos helyről gyűjtöm az inspirációt, különböző élethelyzetek is nagy szerepet játszanak ebben. Megihletnek az emberek, a gondolataim, érzéseim, a zene, és a művészet egyéb formái.” – mondja David, akivel a cseh Footshop készített interjút, alább ennek fordítását közöljük.

Hogy jellemeznéd a stílusod?

A saját stílusom más stílusok kombinálásából áll össze. A streetwear a fő elem, de egyre hangsúlyosabb a techwear hatása is, és a klasszikus öltözködés is vonz. Az újrafelhasználásnak és a fenntarthatóságnak vezető szerepe van a munkámban. Próbálom az inspirációimat ruhákba ágyazni, amik kifejezik az érzéseim és azt, ami a fejemben van. Ez különösen hangsúlyos a második, „Summer Love” nevezetű kollekciómnál – tulajdonképpen hordható művészetet csinálok.

Mi volt a legfontosabb, amit megtanultál a divat világában eddig eltöltött idő alatt?

Megtanultam, hogy mindig van hova fejlődni és hogy mindenhez rengeteg türelem szükségeltetik.

Mi alapján választod ki a ruhákat, amiket aztán átalakítasz?

A kreatív folyamat az ötlet kitalálásával indul. Ezután grafikailag felvázolom a megszületett ötleteket és az inspirációim. Mood boardokat gyártok, lerajzolom az elképzelt koncepciókat, és ha elégedett vagyok, ténylegesen belevetem magam. Ami a ruhákat illeti, bármi lehet, csak keltse fel a figyelmemet – színek, érdekes printek, zsebek, vagy bármi más. Egyből elkezdek gondolkozni, hogy miképp tudnám használni őket. A leggyakrabban nadrágokra és dzsekikre esik a választás, de ha úgy van, egy virágmintás dressz is jöhet.

Mindössze 17 éves voltál, amikor megalapítottad saját márkádat. Mi volt benne a legnehezebb?

Az elején a legnehezebb dolog a suli, a saját márka, a család és a barátok összeegyeztetése volt. Szerencsére az utóbbi kettő oldal mindenben támogat. Amúgy minden a kutatómunkán és a sok keresésen múlik: hol tudok printet csináltatni, miképp használjam ki az Instagram lehetőségeit, és így tovább. Szerencsére az iskolában megtanultam varrni.

Mit tekintesz eddigi legnagyobb sikerednek?

Talán azt, hogy felépítettem a saját brandemet a nulláról.

Mik a terveid a jövőre nézve?

A jövőben ugyanígy szeretném élvezni amit csinálok, és fejlődni is akarok, amiben csak lehet. Célom, hogy részt vegyek az MBPFW-en (Mercedes-Benz Prague Fashion Week – a szerk.), és hogy kollaboráljak más művészekkel is. Örülnék annak is, ha egyre több, a ruháimat viselő ember sétálna velem szemben az utcán. Egyszerűen szeretnék pozitívan hatni a kultúránkra és a társadalmunkra.

A Valery Instagramja további darabokért itt csekkolható, David személyes profilját pedig itt lehet követni.

Fordította és szerkesztette: Kersner Máté

Wholesome ig