Hype és kult státusz. Kanye West cipői felrobbantották a világot. Egy egész generáció számára óriási érdeklődést generált a cipők iránt – még olyanok is voltak, akik saját vállalkozást építettek a megjelent modellek viszonteladásából. A Yeezy azonban sokkal előbbre nyúlik vissza, mint gondolnád. Tehát ma megvizsgáljuk, hogyan váltak ezek a cipők világméretű mozgalommá és életmóddá.

Kanye 2005 óta áll kapcsolatban olyan márkákkal, mint a Nike és az adidas. Akkor szerette volna megszerezni első hivatalos együttműködését, amelynek fő motívuma a legendás Dropout Bear volt. Sajnos ez nem történt meg, és Kanye két évvel később elkészítette első cipőjét a BAPE-el.

NIKE? CHECKED.

Hosszú út volt még hátra a három csík és Ye együttműködéséig, ahogyan ma ismerjük őket – a cipők piacának uralma az adidas legnagyobb versenytársánál – a Nike-nál kezdődött.

Hosszas beszélgetések és változások után 2009-ben megjelentek az első Nike Air Yeezy cipők, amelyek az azonnal felismerhető Air Sole buborékkal rendelkeztek.

KANYE ÉS LOUIS VUITTON

Ugyanebben az évben, mielőtt az Air Yeezy következő sora megjelent volna, Kanye aláírt a Louis Vuitton divatházzal. Ez a deal három sziluettet tartalmazó prémium kollekciót hozott létre, amelynek kiskereskedelmi ára körülbelül 1 000 dollár volt. Kanye minden párt közeli munkatársairól nevezett el – Don (DJ és turnémenedzsere, Don C után), Mr. Hudson (a népszerű brit énekes után) és Jasper (Ye borbélya után). Ma ezek a cipők az eredeti ár körülbelül tízszeresébe kerülnek. Ez a kollekció is sikeres volt és gyorsan elfogyott, bár ez semmi ahhoz képest, ami pár évvel később jött.

2012-ben bebizonyosodott, hogy Kanye és a Nike együttműködése még nem ért véget. A Nike Air Yeezy 2 számos új funkcióval bővült – például egy hullámos sarokkal és a felső „kígyóbőrrel”, utalva arra, hogy a hüllők szerepet játszottak a cipő mögött álló kreatív folyamatban.

5000 pár készült a két eredeti Air Yeezy colorway-ből, a Solar Red és a Pure Platinum. Nem sokkal később egy meglepeté drop kísérte őket, az Air Yeezy 2 Red October. A legtöbb sneakerhead számára ez a cipők szent grálja, másodpercek alatt eladták és helyet kapott a világ legdrágább cipőinek listáján.

A MILLIÁRD DOLLÁROS YEEZY BIRODALOM SZÜLETÉSE

2013 volt az a töréspont, amelynek eredményeként Kanye márkája átalakult azzá, amit most ismerünk. Elhagyta a Nike-t, és 10 000 000 dolláros szerződést írt alá az adidas-szal. Amellett, hogy jobban kontrollálhatja a kreatív folyamatot, sokkal többet keresett az eladott egységekből származó bevételekből is.

Abban az időben, mindenféle vita közepette, Kanye nem sokkal az adidas-szal való aláírás után közölte egyik legismertebb idézetét.

“I’m telling you, I am Warhol! I. Am. The number one most impactful artist of our generation! I am Shakespeare, in the flesh! Walt Disney. Nike. Google. Now who’s gonna be the Medici family and stand up and let me create more? Or do you wanna marginalize me ’til I’m out of my moment?” – Kanye tiszteletet követelt a Sway rádió műsorvezetőjének hírhedt interjújában.

Egy milliárd dolláros birodalom nem építi fel önmagát. A Medici család nem jelent meg, és az olyan projektekbe való befektetések, mint az adidas Yeezy, 2016-ban mély bajba sodorták Kanyét, amikor több tízmillió dolláros adóssága volt. Az eredmény annál érdekesebb – néhány év alatt Kanye több mint 1,5 milliárd dollárt keresett.

Hogyan csinálta? Saját szavai szerint a legnagyobb szerepet a hite és a bipoláris rendellenesség diagnosztizálása jelentette, amely állítólag kreativitásának kulcsfontosságú része.

A LEGDRÁGÁBB YEEZY ÉS A YEEZY 350 KÖRÜLI HYPE

2015-ben megjelent az első adidas Yeezy cipő – az adidas Yeezy Boost 750 szürke színű, strapr a fűzők felett és egy esztétika, amely arra utal, hogy Kanye milyen irányt szeretne követni a három csíkos márkával. Ez az OG colorway egyben a legdrágább adidas Yeezy – körülbelül 2000 dollárért kaphatóak a StockX-en. Röviddel ezután a Yeezy Boost 750 más színállásai is megjelentek – például a Triple Black, Grey Gum vagy Chocolate.

A második és egyben legnépszerűbb adidas Yeezy cipő a 350-es volt. Ezek a cipők camping-re késztették az embereket szerte a világon, és várni a release-t. Az összecsukható székek, hálózsákok és még a sátrak is a felszerelés általános részei voltak, amelyekkel rendelkezni kellett, amikor új modell jött ki. Minden drop előtt egy nappal korábban sorok kezdtek kialakulni az üzletek előtt.

Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman

Kanye West – Facts, Life is Pablo

2016 februárjában kiadtad a Life of Pablo albumot. A Facts című track tartalmazza az alábbi szöveget: “Yeezy Yeezy Yeezy just jumped over Jumpman”, ami nyilvánvaló szurka volt a legsikeresebb termékcsalád, az Air Jordan felé. Ugyanebben az évben az adidas Yeezy Boost V2 olyan felejthetetlen színekben jelent meg, mint a Beluga vagy a Zebra.

A hype folytatódott, folyamatosan megjelentek az új cipők, és 2017-ben a rajongók új színállásokat és új modelleket is kaptak, mint például az adidas Yeezy Boost 700 és a régóta várt adidas Yeezy 500 Desert colorway.

YEEZY-T MINDENKINEK

Kanye nem volt éppen elégedett azzal, hogy cipőit ilyen magas áron értékesítették, vagy annak, hogy az emberek a raffle eredményekre várva akár meg is sérülnek. Tehát 2018-ban előjött és azt mondta, hogy azt akarja, hogy Yeezy mindenki számára elérhető legyen. Ez azt eredményezte, hogy több cipőt gyártottak, és különböző színállások és gyakrabban jelentek meg.

A hype lenyugodott. Nem mintha a világ elvesztette volna érdeklődését a Yeezy iránt – az azonnal sold out nagy mennyiségű release-ek épp az ellenkezőjét igazolják. De az igazság az, hogy az üzletek előtti camping már a múlté.

A YEEZY JÖVŐJE

A jelenlegi helyzet alátámasztja Kanye „Yeezys for all” nyilatkozatát. Mára a modellek árával, az évek során, például a Yeezy Boost 380, a Quantum vagy a Yeezy slide-okkal, bárki könnyebben megszerezheti a kívánt cipőt.

Az olyan másodlagos piacokon, mint a StockX, a legdrágább modellek a régiek, de azt mondhatni, hogy a Yeezy resell halott, nem teljesen állja meg a helyét. Vegyük például a Yeezy Slides legújabb kiadását, amely a Footshop-ban is elérhető volt. Kanye és az adidas márkájának kizárólagossága és egyedisége eltűnőben van. De ez valójában jó dolog lehet – hogyan lehetne másképp létrehozni egy ikonikus cipőmárkát anélkül, hogy elég nagy közönség legyen hozzá, aki értékelni tudja?

Ha naprakész szeretnél lenni az adidas Yeezy legújabb megjelenéseiről, figyeld a Releases platformunkat.