A divat, mint jelenség az esztétikai szépségen alapul, a divatos ruhák pedig még több divatos darabbal alkotnak kiváló, szépérzéket kielégítő összképet. A lehetőségek azonban végesek, ha pedig kezdünk kifogyni a különféle stílusok és mixelhető darabok kínálata opciókból, más irányzatok után kell néznünk, melyeket aztán tovább ötvözhetünk. Több mint 20 éve tartó karrierje alatt pontosan ezt teszi Kim Jones, a Diornál és a Fendinél alkotó divattervező-művész is, aki jobb szeret tartózkodni a streetwear kifejezés használatától – alább ki is fejtjük, hogy miért.

LONDONBÓL AZ AMAZONAS ŐSERDEIBE, MAJD VISSZA

Kim Jones gyerekkora óta kombinálta egymással az őt ért különféle behatásokat. Hogy őszinték legyünk, nem is igazán tudott volna másképp tenni, az élet – mint később bebizonyosodott, szerencsés módon – erre kényszerítette. Mindez részben az édesapjának volt köszönhető, aki hidrogeológus lévén a világ minden táján dolgozott. Bár Jones 1979-ben Londonban született, tanulmányai befejezése után nem sok időt tudott ott maradni. Fiatal éveit a szüleivel való utazás töltötte ki, a család a hidrogeológiai melók miatt mindenfelé megfordult: laktak Ecuadorban, a Karib-térségben, az Amazonas esőerdőiben és Afrikában is, ahol Kim gyermekkorának nagy részét töltötte. „Gyíkok, kígyók, elefántok és páviánok mellett felnőni Afrikában egy olyan dolog, ami mindenképp hatást gyakorol az emberre.” – nyilatkozta egyszer a dizájner, utalva az éles kontrasztra a kontinens és a külvárosi Anglia közt. Ez az erős, kitörölhetetlen és inspirációt nyújtó ellentét lett aztán egyik fő eleme és kiindulópontja Jones sokszínű projektjeinek, kollekcióinak és művészi alkotásainak.

Forrás:hypebeast.com

Kim végül a tanulmányai miatt tért vissza London városába. A tervezőről hamar kiderült, hogy komoly művészi képességekkel van megáldva, épp ezért nem volt meglepő, hogy végül a Camberwell Művészeti Főiskola (a nagy nevű Londoni Művészeti Egyetem alkotó főiskolája – a szerk.) grafikus tervező-és fotográfia szaka mellett döntött. A divat iránti érdeklődését nővére, Nadia alapozta meg: a lány divatmagazinok tömkelegével látta el Kimet, aki már érezte, hogy ez lehet számára a helyes út az előbbi opció helyett. Középiskola után nem is tétovázott, jelentkezett a divattervezői világ egyik legnagyobb presztízsértékkel bíró egyetemére, ez volt a Central Saint Martins, ahol olyan nevek végeztek még, mint Craig Green,Kiko Kostadinov és Ricardo Tisci. Kim itt diplomázott 2002-ben.

FELKÉSZÜLNI, VIGYÁZZ, JOHN GALLIANO, RAJT!

Sok alkotónak évtizedekbe, néha pedig egy teljes életbe telik, mire megismeri a nevét a nagyközönség, ehhez képest Kim Jonesnak még az egyetem alatt megadatott A lehetőség, amiért sok művész feltörekvő dizájner mindkét kezét összetenné. A szakdolgozatának egyik része egy ruhakollekció volt, melyre már az első prezentáció után egyből ráugrott John Galliano – John, aki akkoriban épp a Masion Margiela divatház kreatív igazgatója volt.

De nem csak ez az elismerés volt az, ami végül beindította Kim karrierjét. Sok ember amúgy is rajongott már Jones ikonikus, a couture-t a high fashionnel és még a streetwear elemeivel is ötvöző stílusáért. A csavar az egészben, hogy ekkor még csak 2003-at írtunk, tehát minden azelőtt történt, hogy a streetwear-jelenség egy széles körben ismert, elterjedt, hype-értékű dolog lett volna.

Forrás: hypebeast.com

STREETWEAR – MINDENT VAGY SEMMIT

Kim Jones részben a high fashion és a streetwear komplex kombinálásával lett sikeres. Ez a tény pedig mondhatni alátámasztja, miért is ellenzi annyira a tervező a streetwear szó használatát, és miért sürgeti annyira a kifejezés elhagyását. Jones egy, a Highsnobiety-vel készült 2018-as interjúja során részletesebben is kifejtette ennek okát. „Ha utcára megyünk, ruhákat veszünk fel, így a maga módján minden streetwear. Ha egy couture kosztümöt húzol fel az utcára, azzal azt is könnyen streetwearré változtatod.”

A DUNHILLTŐL A LOUIS-IG, A DIORIG ÉS A FENDIIG

Miután 8 évig építgette saját brandjét, Kim olyan ajánlatot kapott, amit nehéz lett volna visszautasítani – meghívták a brit Dunhill luxusmárka kreatív igazgatójának. Három év hamar el is telt így a divatiparon belül, majd jött 2011, vele pedig egy újabb nagy váltás: a tehetséges dizájner a Louis Vuitton ready-to-wear férfi szekciójának vezetője lett. Világossá vált, hogy Kim Jones művészetére igazán nagy igény van a divatvilágon belül. Mindezt igazolja is a gazdag portfóliájának részét képező számtalan kollaboráció olyan brandekkel, mint a Mulberry, az Alexander McQueen, a Hugo Boss, az Iceberg, a Topman vagy a japán Uniqlo divatlánc.

A Kim-féle Louis Vuitton érának 2018-ban szakadt vége, helyére ment Virgil Abloh, ő pedig egy újabb egyszeri és megismételhetetlen lehetőséghez jutott: a Dior Homme (a Christian Dior luxusmárka férfi osztálya – a szerk.) kreatív igazgatója lett. Nem telt el sok idő, és egyértelművé vált Jones globális erejű hatása, a legjobb példa erre talán az, hogy a tervező a dél-koreai K-pop szupercsapat, avagy a BTS méretre szabott, egyedi turnészettjeit tervezhette meg. A java azonban csak ezután jött.

Forrás: GQ Magazine

A nagy dobás: Air Jordan 1 Retro x DIOR

Kim elkötelezett sneaker-gyűjtő hírében áll. Állítása szerint kollekciója körülbelül öt-hatszáz pár cipőből áll, ami objektíven nézve is meglehetősen szép szám. Jones részben ezt a rajongást ültette állt eddigi egyik legnagyobb, 2020-ban tető alá hozott projektjébe – az imádott, gyűlölt, várva várt Air Jordan és Dior kollaborációba. A társulásból született az Air Jordan egyes modelljének retró kiadása. Az Air Jordan 1 Retro High Dior pedig remekül szimbolizálja Kim Jones karrierjének egészét, mely a különféle hatások és inspirációk kombinálásáról, a szabályok felrúgásáról, és arról szólt, hogy miképp lehet összekapcsolni és párosítani az amúgy összekapcsolhatatlant. A cipőből azóta egy darab 8000 dolláros, avagy 2 millió 200 ezer forintos áron pörög a piacon, egy párt itt Magyarországon jelenleg 4 millió forintért is árulnak. Ha érdekelnek Kim további kollabjai, vess egy pillantást a Nike Air Max 95 sziluettre, vagy erre a Converse Chuck 70 modellre. Mindkettőből találtok készleten, ígérjük, hogy olcsóbbak, mint a Jordan lábbelik.

Imádok különböző ötleteket és eltérő világokat ötvözni egymással – a Jordan Brand és a Dior két emblematikus márka, a kiválóság megtestesítői a saját területükön. Azzal, hogy egy ilyen különleges kollaborációban egyesítjük őket, valami érdekeset és ténylegesen újat tudunk alkotni.

Kim Jones, 2020

Ha mindez nem lenne elég, Karl Lagerfeld 2020-ban bekövetkezett sajnálatos halála után Kim Jones a Fendi női osztályának is a művészeti igazgatója lett – egy újabb kihívás az ember előtt, aki egész addigi élete alatt férfiaknak tervezett ruhákat, és az egyetemen is a „menswear” volt az asztala. Hamar kiderült, hogy Kimet még mindig nem kell félteni: aki esetleg kételkedett volna benne, annak a januári Párizsi Divathéten bemutatott Fendi kollekció kiváló megerősítésként szolgálhatott. Növények, nagy üvegfalak, tisztaság, aprólékos részletekkel kiegészített szép outfitek, Kate Moss és Naomi Campbell személye – ezekkel a kulcsszavakkal tudnánk leírni a show-t, ami túlzás nélkül magáért beszélt, és ezt a jelenlévők is pontosan érezhették.

EGY ÉLŐ LEGENDA – A BRIT BIRODALOM SZOLGÁLATÁBAN

Bár egy laikusnak meglepően hathat a tény, Kim Jones 20 év töretlenül alakítja a sneakerek-és a divat összetett világának alakulását. A dizájner 2006-ban, 2009-ben és 2019-ben is megkapta a Legjobb brit divattervezőnek járó díjat (nem véletlenül), 2020-ban pedig a Brit Birodalom Rendje nevezetű lovagrendi kitüntetésben részesítette az anyaország a divathoz köthető életre szóló hozzájárulására hivatkozva. Kim Jones tehát egy élő legenda, aki biztosan tartogat még pár meglepetést számunkra az elkövetkezendő évtizedek alatt. Nos, kell még mondanunk valamit?

Blogunkon sok más nagy hatású alkotóról is olvashattok cikkeket – ajánljuk a Kenzo Takadáról, Paul Van Dorenről, Shigeyuki Mitsuiról és Keith Hufnagelről írt portré anyagainkat is. Az említett tervezők márkái egyébként mind megtalálhatóak kínálatunkban, nézzetek hát körül.

Wholesome ig