A ruha-és divatipar továbbra is nagyban hozzájárul Földünk már-már visszafordíthatatlannak látszó pusztulásához, ezt felismerve pedig sok brand nyúlt más megoldásokhoz, különféle változtatásokat bevezetve a gyártási folyamatok terén. Ha minden jól megy, ezek az innovatív lépések pár éves viszonylatban csökkenthetik a fenntarthatónak semmiképp sem nevezhető gyártási folyamatok következtében kialakuló ökológiai lábnyomot. Nem kérdés, hogy a Föld jövője szempontjából minden nap fontos, és a legkisebb lépések is hozzájárulhatnak némi javuláshoz. Ma egy ilyen, nem is annyira apró kezdeményezésről lesz szó – a Vans fenntarthatóságot sürgető stratégiáját vesszük górcső alá. A brand tervei szerint 2030-ig bezárólag rengeteg új, környezetvédelmi szabályt fog bevezetni, mindez pedig talán más márkáknak is inspirációul szolgál majd.

A Vans-márka, melyet kezdetben The Van DorenRubber Company-nek neveztek, Kalifornia államban, Anaheim városában született 1966-ban. Ami a kaliforniai partoknak a napfény, az a gumi volt a Vans-nek, már a kezdeti évektől kezdve. Paul Van Doren, a vállalat ikonikus alapító atyja akkor még aligha látta, hogy milyen környezetvédelmi hátrányai vannak az anyagnak, illetve a fenntarthatóság – és ennek egy ideig ismeretlen pénzügyi vetületei és lehetőségei – sem voltak olyan széles körben taglalt témák, mint napjainkban. Aztán szép lassan egyértelművé vált, hogy kellhet valami új.

Akármerre is jársz, a változás a kezedben

Mint azt a Vans részletes kiáltványában írja, szeretnék fő anyagaikat 100%-ban fenntartható, megbízható forrásokból érkező, újrahasznosított anyagaikkal helyettesíteni. A gumin kívül ez a pamutra, bőrre, poliészterre és a nejlonra is kiterjedt. Ezek 85%-át teszik ki a Vans felhasználásának.

A márka ezen túl keményen szigorítana a munkahelyi műanyag használaton – mindez kiterjed az üzletekre és a gyárakra, nem mellesleg a műanyag papírzacskókról is le szeretnének mondani 2021 végéig.

Hosszú és rögös út áll a Vans előtt, mégis, van több, előre remélhető és várható mérföldkő – a legközelebbi az évtized közepe felé jöhet, a vállalat nagyjából ekkortól lesz képes 100%-ban fenntartható forrásokból származó pamutot használni, emellett a poliészterük 50%-a is újrahasznosított lesz. Ha ez nem lenne elég meggyőző, a márka, mely olyan legendás sziluettekkel ajándékozott meg minket, mint az Old Skool, az Era és a Sk8-Hi, exkluzíve fenntartható energiaforrásokból táplálkozna minden intézményében – ez 2025-re reális.

Hogy egy kis matekot is behozzunk a képbe, mindent egybevéve a brand környezetre gyakorolt negatív hatása 35%-kal tud csökkenni így. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a cég törekszik a szállítási módszereinek megreformálására is, a cél kevésbé környezetszennyezővé tenni a kontinenseken és országokon átívelő transzportálási folyamatokat.

A jövő generációiért

A kezdeményezés egyik, ha nem legfontosabb alapgondolata, hogy a fenntartható munka felé kreatívan kell fordulni – a Vans eldöntötte, hogy lép, és megoldásokat eszel ki, nem csak vár. Mindezt KimMatsoukas, a brand fenntarthatóságért felelős rangidős vezetője is megerősítette: „A Vans-nél hisszük, hogy a fenntartható lét mindannyiunkkal, egyénileg kezdődik, a változás azonban csak közös munkával érhető el. A fiatalok kultúrájával szorosan összefonodó márkaként célunk megvédeni és megtartani a környezetünket a jövő generációinak azzal, hogy változtatunk. Sok feladat vár ránk, azonban az egész Vans-család készen áll segíteni, partnerségre lépve a PUR Projecttel, a Terra Genesis-szel és más egyéb szervezetekkel is. Ezen célokat 2030-ig bezárólag mind el szeretnénk érni, ezzel egy szebb jövőt biztosítva a környezetnek, a közösségeinknek és az anyaföldünknek.”

A Vans közleményében egy valami fokozott hangsúlyt kap, mégpedig a megingathatatlan akarat a változásra. A fenntarthatóságért harcba szálló cég pontosan tudja, hogy munkájuk és aktivizmusuk célja nem a világ megváltása, sokkal inkább a felelős gondolkodásra való buzdítás, és a tudatosság propagálása. Megmutatják, hogyan is érdemes cselekedni nem csak csoport-, hanem egyéni, vásárlói szinten is. Ahogy azt mi is sokszor elmondtuk már, a változást nem kell drasztikusan felfogni, nem kell lemondanunk a materializmuson alapuló életünkről teljes egészében, és nem kell remeteként elvonulnunk egy erdei kabinba. Pont azért, mert bár nem úgy tűnhet, minden apró tett és arasznyi lépés számítés segít. Már az jelent valamit, ha az elejétől a végéig elolvasod ezt a cikket, és informálódsz, vagy gondolkodsz a témáról.

A saját fenntarthatósági statégiájával most a Vans is csatlakozik azon brandek csoportjához, akik az ökológiai felelősségvállalást tűzték zászlójukra. Ide tartozik többek közt a Nike és az adidas is, az ő környezetvédelmi elképzeléseikről már mi is írtunk korábban a blogon.

Weblapunkon egy teljes oldalt szenteltünk a fenntarthatóságnak, itt informálódhattok saját fenntarthatósági projektjeinkről, cikkeket olvashattok a témában, és válogathattok a Footshopon fellelhető fenntartható termékek közül is.

Wholesome ig