Peter Kováč aka Kovkou és Johanka Kučerová a Footshop csehszlovák hátterének ékes példái. Már 7 éve alkotnak párt és mindketten fontos részesei a cégnek. Kovkou ott volt Peti Hajdučekkel a kezdetek kezdetén, megtéve a lépéseket a legelső vásárlók megszerzéséért. Ma ő a kreatív igazgató, míg Johanka a marketing kampányokért és projektekért felel.

Ha választanod kellene egy fontos pillanatot a Footshop történetében, amelyben részt vettél, melyik lenne az?

Johanka: Számomra mindenképp az idei LEGO kollabra esne a választás, aminél a kezdetektől fogva ott voltam. Ez egy hatalmas mérföldkő volt a Footshop számára és egy nagyszerű élmény – remélem még sok ilyenben lesz részünk.

Kovkou: Ott voltam a Footshop sok meghatározó pillanatánál – ezek azok, amelyek a mai napig hatással vannak rám: amikor megtudtuk, hogy hozzáférést kapunk az adidas Consortium termékekhez (ami által sok más nagyobb márka felé megnyílt az ajtó). Aztán ott volt az első igazi éjszakai camp a Footshop előtt az egyik első Yeezy-drop-ot megelőzően. Egy másik fontos pillanat volt, amikor megtudtuk, hogy több évnyi verseny után megvásároljuk a legnagyobb helyi riválisunk, a Queens-t.

Nagyjából hány pár sneakerrel bővült a gyűjteményed a Footshopnál töltött idő alatt?

Johanka: Nehéz kérdés, úgy száz pár köré saccolnám. Próbálom minden sneakerem hordani. Ha nem tudok helyet felszabadítani a nem is olyan kicsi szekrényemben (például úgy, hogy a sneakereket továbbadom a barátaimnak és a családomnak), és így felszabadítok egy kis helyet, akkor a sneakerek ott maradhatnak.

Kovkou: Biztosan százas nagyságrendű szám ez. Emlékszem, amikor hozzáférhettem a Nike raktárkészletéhez, és néhány akkoriban SP-nek nevezett, vagy Tier Zero termék szerepelt a listán, akkor gondolkodás nélkül elmentem egészen harminc párig egyszerre – ez több mint 50 000 cseh koronámba került. Szerencsémre azt a rendelést a beszállító nem hagyta jóvá ? .

Kovo, hogyan lesz valakiből „shoedog”, illetve a kollaborációk kreatív igazgatója? Gondolom, nincs kész receptje…

Nem fogom magam ‘shoedog’-nak nevezni, ezt mások belátására bízom ?.

Mindenesetre, ahogy mondtad, nem igazán van erre bevált módszer, de azt állíthatom, hogy a téma iránti elkötelezettségem, a hosszú múlt, hogy a sneakerekre úgy tekintek, mint műalkotásra – ha megtetszik egy pár, az számomra olyan, mintha egy gyönyörű szobrot csodálnék – emellett még természetesen ott van a rengeteg kutatás és tapasztalat a témában. Nagyon örülök, hogy a mai napig abból élek, és olyasmivel foglalkozom, ami igazán érdekel és hozzá tudom tenni a saját értékemet is.

Kovo, milyen volt az adidas-al, a KangaROOS-al és más márkákkal közösen sneakereket tervezni?

Abban a pillanatban, amikor nekem, Petinek és a csapatnak sikerült bejuttatnunk a Footshopot az adidas Consortium-ba és hasonló felső kategóriás márkák közé, a következő lépés egyértelművé vált – az első hivatalos kollaboráció előtt számtalan ötlettel és vázlattal álltunk elő a legkülönbözőbb márkákkal való lehetséges kollabokról.

Az elsők, akik osztoztak a projektről alkotott elképzeléseinkben, a KangaROOS-os srácok voltak – ők voltak az ideális cég az első kollabhoz, ami a folyamatot illeti, nagyon gördülékeny módon tudtunk dolgozni rajta.

Ezután következett az adidas-al közös projektünk, ami több mint két év munka árán ért be. Mivel a mintakészítés és a gyártás Kínában történt, az egész folyamat sokkal bonyolultabb volt, de az eredmény megérte. Ami a jövőt illeti, túl sokat nem árulhatunk el, de hamarosan számos újabb nemzetközi és helyi projekt is lesz, amelyekben sneakerek és ruházati termékek is szerepelnek majd.

Mit az amit a legjobban szeretsz a munkádban?

Johanka: A változatosságot. Minden nap más és más, mindig van valami újat tanulni. Ugyanakkor szeretek előre tervezni, ami a jelenlegi munkakörömben ideális, bár néha kicsit szigorú tudok lenni a határidők tekintetében. Nem feledkezhetek meg a mindennapi kihívásokról sem, amikbe néha szó szerint fejest kell hogy ugorjak.

Kovkou: Annak ellenére, hogy már egy jó ideje ezt csinálom, a munkám nem vált sztereotipikussá és mindig vannak új kihívások, amelyeknek hála még inkább tapasztaltabb vagyok, mint korábban.

Johanka, mik azok a lehetőségek, amiket szerinted nem kapnál meg máshol?

Johanka: Számomra egyértelműen a karrierlétra megmászása. A Footshopnál több pozíciót is végigjártam, például a cseh ügyfélszolgálatot, a francia piac marketing koordinátorát, egészen odáig, ahol most tartok, vagyis a marketing projektmenedzser pozícióig – belső és külső, globális kampányokért is én felelek, olyan márkákkal dolgozom együtt, mint a Nike, a LEGO, az adidas és így tovább. Emellett nagyon örülök, hogy a Footshopnál eltöltött hat év alatt megismert emberek nem csak munkatársak, hanem jó barátok a világ minden tájáról, ők olyanok számomra, mint egy második család.

Mit szeretsz a legjobban a Footshopban, mint márkában?

Johanka: Az egész eddigi történetünk, hogy ezzel együtt a mai napig ugyanazt az alázatos hozzáállást tanusítjuk. Idén ünnepli a Footshop a 10. születésnapját, amikor visszatekintek, durván meglepő az, hogy honnan indult a márka, és hol tart most. Szeretem, hogy a Footshop mindig valami váratlannal rukkol elő – ki gondolná, hogy egy streetwear üzlet LEGO-t árulna, sőt, még együttműködik is vele? Hogy a Footshop megveszi majd az egyik legnagyobb helyi szereplőt – a Queens-t? Egyébként amire igazán büszke vagyok, az az, hogy a Footshop rengeteg szubkultúrát és közösséget támogat, résztvevője a Pride mozgalomnak (nem csak Csehországban), workshopokat szervez az LGBTQ+ témakörhöz kapcsolódóan, és ténylegesen kiáll amellett, amit mond.

Kovkou: Hitelesnek megmaradni az évek során. Ez elengedhetetlen része annak amit csinálunk.